Фото-Култ

Добре дошли на сайта на първия български интернет Фото Форум. Разгледайте нашия албум, прочетете за събитията, които се случват във фотографския живот, намерете ценна информация за вашето хоби или професия - фотографията. Присъединете се към клубния живот с ваши фотографии.

Правила
FAQ
Регистрация
Вход
Начало Албум Форум Автори Ресурси Клуб Новини За сайта  

Ревюта на: фотоапарати · обективи
ROLLEIFLEX SL66

Средна оценка: 6.00

Снимки правени с ROLLEIFLEX SL66
M.221Qkehlstein222.681
Автор: roumen  (Напреднал любител) 10.08.2006
Общи впечатления: За тази камера не съм чел нито едно отрицателно мнение. Почти всички ревюта, които ми попаднаха, макар и не много, бяха рядко единодушни: жалко е единствено, че тази камера не се произвежда повече.

По изключение ще започна с единствения й недостатък: касетата за филма. Добре че бях прочел поне, че предпазният капак трябва да се пъха единствено при заредена камера, иначе има опасност от повреда на механизма. Първият филм, който заредих, също не беше изсниман успешно - трябва да се внимава при слагането му в касетата. Оттам нататък обаче всичко тръгна както трябва.

И така: това е действително една мечта, станала действителност. 66 в името може да означава две неща: камерата е пусната на пазара 1966 година, форматът е 6x6 (естествено, 56x56мм е по-точното). Изглежда е била направена като директна конкуренция на Hasselblad 500, за разлика от нея обаче е по-голяма и по-тежка, освен това не е с централен затвор (т.е. затвор във всеки обектив).

Израбтотката е от метал, алуминий, фокусирането е с мех, подобно на Mamiya RB/RZ, това позволява обективите да имат съвсем проста конструкция. Камерата претърпява известна еволюция през годините, след първата версия се появяват и версии с вътрешно мерене, със спот мерене, както и с TTL мерене за светкавица. Моята е най-първият модел, следващите са твърде редки и твърде скъпи, освен това имам доста добър светломер, който мисля че е по-надежден от всяко вътрешно мерене. Това не е камера за скорострелно снимане, фокусирането и композицията отнемат доста повече време от замерването на светлината.

Две особености, присъщи само на тази камера, я правят идеалната камера за макро и пейзажи. Обективът, с който тази камера обикновено се продава, е Planar 80/2.8, самият той легенда. Отпред той има същия байонет както и от задната си страна, това позволява той да се монтира и обърнат (reverse mount). Съчетано с доста дългото изваждане на меха това води до мащаби по-малки от 1:1, което в света на средноформатни камери е рядкост, дори и с пръстени. Другата особеност е, камерата има и вграден тилт 8° нагоре и надолу и само във вертикална посока (естествено камерата може да се завърти на 90°, но тогава композирането с шахтовия визьор е доста трудно).

Фокусирането става с голямо "кранче" от лявата страна, типично за Rollei, подобно е и при двуоките им камери. Нагласянето на скоростите пък е отдясно (от 1 секунда до 1/1000+bulb), това е известно неудобство, ако трябва да се снима бързо от ръка, но както вече казах, да се снима бързо с тази камера е по-скоро жалко. Естествено, с изваждането на меха трябва да се коригира и експозицията, тези корекции са нанесени на скала, която излиза заедно с меха, върху нея са нанесени корекциите за 80, 120, 150 и обърнат 80мм обективи.

Визьорът е шахтов, с лупа за фокусиране, може да се смени с други визьори, но аз харесвам шахтовия, понеже позволява да се гледа с две очи. Екраните също може да се подменят, моят е с мрежа и с клин за фокусиране, това ме устройва също напълно.

Касетата също е изумително техническо постижение. Позволява както 120, така и 220 филми, ориентира се за започване на филма посредством една система от лостчета, което при първото зареждане ми изигра лоша шега. Изобщо зареждането е малко сложен процес, за разлика от това при Mamiya. Зареждането на спусъка също е странно, също като при двуоките Rolleiflex: половин оборот напред, половин назад, при първото движение се придвижва филма, при второто се зарежда спусъка.

За да преодолея проблема с разпознаването началото на филма прилагам следната техника. След като заредя филма и дърпащата макара е фиксирана, слагам инсърта в касетата и пренавивам докато се покаже START на първата макара. След това затварям касетата и правя четири оборота и половина с копчето за пренавиване, обикновено началото на филма е някъде при 4 3/4 оборота, толкова успях да намеря в интернет. при 4 1/2 оборота се печели малко лента в началото, което позволява да се направят до 14 снимки върху един 120 филм, понякога и с леко застъпване при началните кадри. Тъй като тези обороти е трудно да бъдат уцелени точно понякога първата снимка може и да леко отрязана отгоре. След като реша, че началото на филма е достигнато натискам копчето, както обикновено. То изскача след 12-ия кадър, но на практика са възможни още 1 до 2 снимки, като втората може и да е половината само обаче, въпреки че, макар и рядко, са възможни и 14 пълни кадъра.

Синхронизационната скорост за светкавицата е едва 1/30, при тази площ на пердето, нищо чудно. Също несъществено ограничение: който иска по-бърза синхронизационна скорост си купува обектив с централен затвор. Обективите започват при фокусно разстояние 40мм и стигат до 1000мм, към тях има и един 30мм fisheye, както и 5 специални макро обектива.

Твърди се, че са произвеждани по 100 екземпляра на месец от тази камера в продължение на над 25 години, това прави около 30000 екземпляра всичко, моята е със съвсем малък сериен номер, което означава, че е произведена около края на 1967 година. Твърди се още, че разработката на тази камера е започнала средата на 50-те години, но Rollei са изпуснали момента да изпреварят Hasselblad, по това време двуоките им TLR били пазарен хит.

Друго няма особено за отбелязване. Стъклото за фокусиране е малко тъмно, но може да се подмени. Бих го направил след време, ако камерата е още здрава и стъклото се окаже проблем. Стъклата за съвместими с най-новите Rollei камери от 6000 серията. Използването на филтри също е леко затруднено, Rollei използва байонет вместо резба, така наречения VI, който също обаче е същият както при 6000 серията. Има и преходници на резба, от 58 до 77мм (Heliopan), твърде скъпи, за да се купят всичките, но все на някой ще трябва да се спра. Същото е и със сенниците съответно.

Първият филм, който снимах, показаха необикновената рязкост, контраст и цветопредаване на планара, за която само бях чувал. Изобщо снимките с тоя апарат говорят много повече от думите, описващи техническите му характеристики.
Предимства: ● Zeiss оптика
● вграден тилт, до 8°, вертикално нагоре и надолу
● вграден мех, идеален за макро без допълнителни аксесоари
● reverse mount с почти всички обективи, с 80мм, мащаб до 1,5:1
● солидна изработка
● сравнително евтин
Недостатъци: ● сравнително голям и тежък, но далеч по-малко от Mamiya RB/RZ
● проблеми със зареждането на филма, трябва да се внимава
Подобно оборудване: Mamiya RZ-67
Mamiya 645 Pro
Обща оценка:   по-добре не може да бъде
Опит с фотоапарата: една до три години
Най-нови ревюта на фотоапарати
Ревю на FUJIFILM FINEPIX S5 PRO

FUJIFILM FINEPIX S5 PRO
Ревю на MAMIYA RB 67 PRO S

MAMIYA RB 67 PRO S
Ревю на PANASONIC LUMIX DMC-FZ8

PANASONIC LUMIX DMC-FZ8
Ревю на OLYMPUS XZ-10

OLYMPUS XZ-10
Ревю на FUJIFILM X-E2

FUJIFILM X-E2