Фото-Култ

Добре дошли на сайта на първия български интернет Фото Форум. Разгледайте нашия албум, прочетете за събитията, които се случват във фотографския живот, намерете ценна информация за вашето хоби или професия - фотографията. Присъединете се към клубния живот с ваши фотографии.

Правила
FAQ
Регистрация
Вход
Начало Албум Форум Автори Ресурси Клуб Новини За сайта  

Ревюта на: фотоапарати · обективи
ROLLEIFLEX 3.5 T

Средна оценка: 6.00

Снимки правени с ROLLEIFLEX 3.5 T
R#6R#4R#2
Автор: roumen  (Напреднал любител) 11.08.2006
Общи впечатления: Имаше една реклама за някаква кола преди време, внушаваща съвършенство и недостижомост. Накрая един мрачен мениджър пита подчинените си: "Знаете ли какво не ми харесва в тази кола?". Изтръпнали, всички очакват отговора, никой не смее да шукне, а той казва с гробовен глас: "...че не е наша".

Така и на тази камера намерих един единствен недостатък, а той беше, че не е моя. Взех я назаем за една седмица, което се проточи после до два месеца. Успях да изснимам няколко филма и това беше, остана ми обаче убеждението, че няма да да мина без средноформатна камера, ако търся качество и удоволствие от снимането. Понякога виждам подобни да се продават на доста приемлива цена, но не са точно този модел, който ми беше попаднал, а по-високият клас, чиято цена наистина понадхвърля представите ми за сума, която съм готов да дам или пък по-стари модели или в недобро състояние.

Тук няма да разисквам предимствата и недостатъците на TLR (Twin Lenses Reflex), предполагам, че всеки, тръгнал да чете тук е наясно с тях. Ще кажа само, че те са оптимален компромис между finder (немски: sucher) средноформатни камери и SLR.

Първите прототипи на тази легендарна камера са проектирани от двамата съдружници Paul Franke и Reinhold Heidecke, основатели на фирмата Rollei през 1928 година. Rolleiflex се произвеждат и до днес в съвсем минимални количества (GX и FX модели), цените им са по силите само на съвсем отявлени фенове. Хелмут Нютън също е ползвал някакъв модел дълги години, има една серия, посветена на него. Тази камера е и най-големият търговски успех на Rollei, както и проклятието й едновременно, защото забавя пускането на модела SL66 и така позволява на Hasselblad да стане синоним за средноформатна SLR камера по-късно.

Моделът, който имах, беше сравнително "модерен", от края на 50-те или началото на 60-те години (този модел се произвежда от 1958 година в продължение на 18 години), с обектив Tessar 75/3.5 (от гръцки: четири, обективът има 4 лещи), светломер, както и зареждане само с една ръчка. Това е по-простата версия в сравнение с тези с Planar или Xenotar (съвременните са с Planar 80/2.8) и въпреки това впечатлява, дори и след толкова години.

Нагласянето на блендата и скоростта става посредством така нареченото EI число, известно на онези, които са ползвали по-старите ръчни светломери (Gossen все още го използват в съвременните си мини модели digiflash и digilux). Вграденият светломер (силициева клетка, никакви батерии), с превключвател за по-светло и по-тъмно, също работи с тези числа. Числото, отчетено от светломера се наглася върху прозорче отстрани на обектива с помощта на едно лостче, това мени на практика само блендата. Същото лостче трябва да се натисне ако трябва да се смени и скоростта. Стойността на скоростта (от 1 секунда до 1/500, синхронизация при всяка скорост, понеже затворът е централен) се появява най-отгоре на горния обектив, което е много удобно Аз нямах много доверие на това мерене и мерех отделно с друг фотоапарат, при обичайните светлинни условия, те показваха едни и същи стойности.

За тази камера могат да се използват всички рол 120 филми, произвеждани и днес, доста години след въвеждането й. Качеството на оптиката е забележително. Не е само остротата и контрастът, които засенчват повечето съвременни оптики, но и особеният рисунък, за който познавачите се кълнат, че могат да го разпознаят. Снимането е по-лесно отколкото с Rolleicord: ръчката отдясно три четвърти оборота напред и после назад: първото зарежда спусъка, второто придвижва филма, спусъкът се намира от дясната страна отпред до обектива, натиска се, това е всичко.

Голямото предимство на TLR камерите пред SLR е, че снимането е практически безшумно - идеално за street фотография, в непосредствена близост и при пълна тишина се чува все пак едно леко "цък" и това е всичко. В сравнение с него, средноформатните SLR гърмят като оръдие. Недостатъкът е, че обективът е твърдо вграден в камерата и не може да се сменя. За сметка на това камерата приема много аксесоари, шахтовият визьор може да се смени с призмен (от това виждам обаче малка полза, именно шахтовият визьор е ценното в тази система, според мене), различни екрани според нуждите, може да снима и 645 формат (аз предпочитам квадратния 66 формат), панорамен формат върху 35мм филм (също не съм пробвал), плюс различни скъпи и екзотични дреболии. Има и вградена корекция на паралакса, също голямо предимство. Поради естеството на TLR камерите неподходяща за макро, нито за портрети "само глава". Все пак се намират макро лещи за него, наричат се Rolleinar. Филтри може да се употребяват или оригинални Rollei (байoнет I), или чрез адаптери (приблизителен диаметър 39мм)
Предимства:
  • лека и компактна
  • превъзходна оптика
  • тиха, почти безшумна при снимане
  • зареждане само с една ръчка
  • много различни аксесоари
  • Недостатъци:
  • не е моя
  • Подобно оборудване: Rolleicord Vb
    Rolleflex SL66
    Любитель 2
    Обща оценка:   по-добре не може да бъде
    Опит с фотоапарата: до два месеца
    Най-нови ревюта на фотоапарати
    Ревю на FUJIFILM FINEPIX S5 PRO

    FUJIFILM FINEPIX S5 PRO
    Ревю на MAMIYA RB 67 PRO S

    MAMIYA RB 67 PRO S
    Ревю на PANASONIC LUMIX DMC-FZ8

    PANASONIC LUMIX DMC-FZ8
    Ревю на OLYMPUS XZ-10

    OLYMPUS XZ-10
    Ревю на FUJIFILM X-E2

    FUJIFILM X-E2