Фото-Култ

Добре дошли на сайта на първия български интернет Фото Форум. Разгледайте нашия албум, прочетете за събитията, които се случват във фотографския живот, намерете ценна информация за вашето хоби или професия - фотографията. Присъединете се към клубния живот с ваши фотографии.

Правила
FAQ
Регистрация
Вход
Начало Албум Форум Автори Ресурси Клуб Новини За сайта  

Ревюта на: фотоапарати · обективи
MAMIYA 645 C 50MM F/4 SHIFT

Средна оценка: 6.00

Конструкция: 10 елемента в 8 групи

Снимки правени с MAMIYA 645 C 50MM F/4 SHIFT
Königsplatz*Bode MuseumBerliner Dom
Автор: roumen  (Напреднал любител) 15.08.2006
Общи впечатления: Този обектив си го взех от немай къде, не че непременно ми трябваше или пък знаех за какво ще ми служи, просто беше (сравнително) евтин и ми беше ясно, че едва ли ще ми отдаде друга възможност. Шифт обективите служат обикновено за корекция на перспективата (оттам и другото им име: PC=Perspective Control). Именно за корекция, а не за изправяне на перспективата, както мнозина смятат. Могат да имат и още две приложения, по-късно ще спомена за тях. Перифразирайки една стара поговорка: шифт обективът е като парашутът, обикновено човек не се нуждае от него, но ако му потрябва, е хубаво да го има под ръка, иначе боли. Бих добавил към това и, че ако човек не знае как да си служи с него, вредата от него може да е по-голяма от ползата.

Изработката на обектива е отлична, както и оптичните му качества. Частта, която се движи перпендикулярно на оста му се върти около нея на 360°, като на всеки 30° има фиксирани позиции. Тъй като не е възможно обективът да се мести при всяка позиция максимално без опасност от винетиране, при всяка от 4 възможни позиции, 0°, 30°, 60° и 90° е отбелязано в прозорче с цвят и цифра, колко е максималното безопасно изместване в милиметри (16, 13, 12, 11). Цветът служи по-нататък за ориентация по скалата за изместване.

Обективът отговаря приблизително на 35мм при малкоформатните камери, иначе е доста обемист и тежък (735г). Една от причините е, че проекционния му кръг трябва да надвишава съответния за формата (в случая 645). Няма скачаща бленда, тя трябва да се затвори на ръка преди снимане. Меренето с призма е отчасти възможно, един пръстен служи за правилното предаване на светосилата на обектива, която е 4, но трябва да се прави преди да се измества, понеже изместването затъмнява изображението във визьора (но експозицията не се променя!). Аз използвам мерене с външен светломер, без друго с този обектив се снима бавно. Резбата за филтъра е Ø77.

По принцип при снимане с такъв обектив трябва да се употребява статив и то не само заради опасността от сътресения, а заради нуждата от прецизно нагласяне на стойността на шифта, а и защото блендата трябва почти задължително да се затвори при което почти нищо не се вижда през визьора. Предварителното вдигане на огледалото е също задължително ако се търси максимално качество. Тъй като обаче този обектив се използва предимно за снимане на архитектура, където правилната перспектива е от значение, а сградите си стоят на местата, това не са особено трудни изисквания, като единствената променлива си остава (както винаги) подходящата светлина. Други почти задължителни глезотии са да се използва използва нивелир, както и екран с мрежа. При неправилно дозиране на шифта се получава обърната или наклонена перспектива, която стои още по–неестествено и от полегналата назад.

Изкривяванията на перспективата се получават поради наклона на равнината на фокуса спрямо равнината, определена от паралелните линии, които има обекта. В този случай те изглеждат не паралелни, а събиращи се някъде в далечината. Така например един (цял) небостъргач може да се снима без перспективни изкривявания ако камерата е насочена точно към средата му и равнината на фокуса е успоредна на фасадата. На практика това рядко е възможно и затова без перспективни изкривявания може да се снима само от достатъчно далеч, с телеобектив, когато перспективното изкривяване престава да се забелязва. Снимането отдалеч също е обаче често невъзможно, понеже пред сградата има други сгради, които я скриват. Това е и другото приложение на шифт обектива — заобикаляне на препятствие, в частност когато се снима и срещу огледало фронтално, а снимащият не бива да бъде виждан в него. Третото приложение е за панорами — вертикални или хоризонтални. Правят се две снимки (пак от статив), едната с изместен докрай наляво (или нагоре) обектив, другата — надясно (или надолу съответно), после трябва да се сглобят, естествено.

Пробвал съм да измествам обектива зад безопасните ограничения, в известни рамки е възможно, стига да се свие по-силно блендата, иначе започва наистина да винетира.

Как се снима на практика? Камерата с обективът се слагат на статив, като при това се внимава (ето защо трябва нивелир) камерата да не е наклонена нито надолу, нито нагоре (малки наклони са допустими). След това започва да се се мести бавно подвижната част на обектива в нужната посока, обикновено нагоре, когато се снима в подножието на сградата или надолу в обратния случай. Възможно е да трябва и изместване под ъгъл (т.е. не строго нагоре или надолу), зависи от положението на камерата спрямо обекта. При това се гледа дали желаният отрязък влиза изцяло в кадъра. Ако не влиза, може да се наложи леко накланяне на камерата или изместване зад безопасната линия, но не прекалено. С помощта на мрежата в екрана трябва да се следи да не се измести обективът прекалено, като линиите вече да започнат не да се събират, а да се раздалечават в далечината, което стои вече наистина неестествено. Е, може и да се каже, че ефектът е търсен, но поне досега не съм успял да постигна нещо употребяемо по този начин. Накрая се замерва експозицията, взима се достатъчно затворена бленда, поне 8 и нагоре и се снима най–добре с жило и вдигнато огледало. Това е в общи линии.

Като заместител на липсващият 50mm обектив в програмата на Mamiya този не е за препоръчване, прекалено е обемист и тежък. Алтернативно може да се потърси Hartblei 45mm f/3.5 Super-Rotator (шифт/тилт, 1000$ към момента, директно от производителя), но той няма толкова голямо изместване (шифт).
Предимства: Тъй като няма конкуренция, трудно може да се говори за предимства или недостатъци. Малко е вероятно някога да ми попадне Hartblei 45/3.5 Super-Rotator за сравнение, а дори и тогава няма да е сравнение, понеже той е и тилт, а и позволява по-малко изместване. И все пак
• отлична изработка, никаква игра на никое подвижно място
• оптично също на много високо ниво
Недостатъци: Ясно е, че е голям, тежък и скъп, както и че с него се снима трудно. Трай, моме, за хубост, както се казва в поговорката.
Обща оценка:   по-добре не може да бъде
Опит с обектива: повече от три години
Най-нови ревюта на обективи
Ревю на Nikkor AF-S 80-400/4.5-5.6 G ED VR

Nikkor AF-S 80-400/4.5-5.6 G ED VR
Ревю на Samyang 85MM F/1.4 Aspherical IF

Samyang 85MM F/1.4 Aspherical IF
Ревю на Nikkor AF-S 55-300/4.5-5.6 G ED VR DX

Nikkor AF-S 55-300/4.5-5.6 G ED VR DX
Ревю на Nikkor AF 70-300/4-5.6 G

Nikkor AF 70-300/4-5.6 G
Ревю на Samyang 12MM F/2.0 NCS CS

Samyang 12MM F/2.0 NCS CS